dinsdag 9 juli 2013

Kunstwerk


Het soort kunst wat mij aanspreekt is dat van Keith Haring.
Hier een aantal voorbeelden:




Keith Haring heeft een heel andere stijl dan de meeste kunstenaars. Ik vindt het gaaf dat je lang naar deze schilderijen kan kijken en toch iedere keer weer wat nieuws ontdekt. Geen van zijn kunstwerken zijn echt hetzelfde. De poppetjes die Keith gebruikt, lijken wel op elkaar en toch zijn ze iedere keer weer anders. Door de bewegingsstreepjes, lijkt het ook net of de poppetjes bewegen.


Opdracht:
Ik heb deze opdracht in mijn stage van groep 7 gebruikt. De leerlingen vonden het heel leuk om te doen, maar ook moeilijk om zelf te ontwerpen.

Ik heb aan de leerlingen een aantal voorbeelden laten zien van Keith Haring.
Ook heb ik vertelt wie Keith Haring is en dat hij niet nadenkt over het thema van zijn schilderijen, maar gewoon begint te schetsen. En als hij daarmee bezig is komt dat thema vanzelf naar boven.
Daarna heb ik uitgelegd dat we ook zoiets gaan maken. En dat je niet precies de voorbeelden mag namaken, maar dat je zelf ook dingen of poppetjes moet ontwerpen. Ze mochten dan wel 1 voorbeeld poppetje overnemen, maar ik stimuleerde vooral het zelf ontwerpen. Iedereen moest voor zichzelf een tekening maken, zodat de tekeningen ook niet op elkaar zouden lijken. 
Aan het einde van de les heb ik een aantal tekeningen laten zien. Deze zagen er heel gaaf uit. Ze werden ook opgehangen in de klas. Aan onze eigen kunstmuur!

De werkprocessen die hierbij naar voren zijn gekomen:
Traditioneel ambachtelijk werkproces: De leerlingen mochten een voorbeeld overnemen van Keith Haring. Maar niet meer dan 1.
Ontwerpproces: De leerlingen moesten goed nadenken over hun eigen vorm of poppetjes wat ze wilden maken op hun tekening. Veel leerlingen vonden dit heel moeilijk om inderdaad door clichés heen te breken. Want het is zo makkelijk om gewoon hetzelfde soort poppetjes te maken als Keith Haring.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten