dinsdag 9 juli 2013

Vrucht maken van klei!


De aardbei:





Tijdens de eerste les gingen we werken met klei.
Deze opdracht ging over de methode keramiek.
Dat betekent dat je kleivoorwerp hol moet zijn.
De opdracht was om een vrucht te maken.
Je moest je stuk klei eerst plat maken in de vorm van een cirkel.
Als je dat gedaan had moest je hem dubbelvouwen en er een rietje tussen steken.
Daarna moest je de rand die je had, goed dichtsmeren met de klei en een klein beetje water.
Hier gebruikte je een mesje voor om het glad te krijgen.
En een tandenborstel om het water aan te brengen.
Toen kwam het opblazen. Je moest blazen op het rietje,
totdat je vorm niet meer voller kon.
Rietje eruit halen en net als met het dichtmaken van de klei,
moet je dat nu ook weer doen met het gat van het rietje.
Daarna moest je met een spatel aan de slag, om er een vorm in te krijgen.
Ik wist in eerste instantie niet wat voor vrucht ik wilde maken.
Maar na mate ik bezig was, kreeg het de vorm van een aardbei.
Uiteindelijk heb ik er nog blaadjes bij gekleid.
Toen we helemaal klaar waren moest de vrucht natuurlijk op de foto!
Helaas heb ik geen foto van de aardbei toen ik hem door de midden sneed.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten